Tonights the kind of night!

Utflukter i Noosa

Da satt jeg på bussen fra Noosa til Rainbow Beach. Som sagt kjørte Ryan-familien meg til Noosa på torsdag, så jeg tilbragte dagen med dem der. I 4-tiden kjørte de meg til hostellet jeg skulle bo på der jeg møtte Kirstin fra Yamba. Hun kjente en australiener fra universitet som hadde invitert henne til familiens ferieleilighet i Noosa for påsken sammen med noen andre kjenninger, men hun kom noen dager tidligere, så da passet det bra for meg å treffe henne. Veldig koselig :) Fredag morgen stod vi opp kvart over 5 og gikk for å se på soloppgangen fra Sunshine Beach, 5 minutters gange fra hostellet.
Ellers gikk vi på solbrilleshopping for meg, siden mine gamle solbriller ble knust i Brisbane og jeg ikke hadde kommet meg til å kjøpe noen før. Kirstin forlot meg tidlig på ettermiddagen, og jeg tok meg en tur i nasjonalparken som var på tuppen av byen. Lørdag gjorde jeg i grunnen ingenting. Jeg lå på stranda og gikk samme ruta i nasjonalparken. Men jeg tenkte ikke så mye på solen, noe som resulterte i mitt første solstikk i Australia. Men på turen min traff jeg tilfeldigvis på Fillip, som jeg også hadde truffet i Yamba, så jeg spiste middag med han og noen andre han hadde blitt kjente med på veien. Søndag morgen våknet jeg til regn og visste ikke helt hva jeg skulle finne på den dagen. Da tenkte jeg at "dette er jo tåpelig, jeg kjenner jo faktisk noen folk her!". Så jeg sendte melding til Kirstin og spurte om invitasjonen om å henge i leiligheten sammen med dem forstatt gjaldt. Hun sa jeg kunne møte dem til lunsj, noe jeg gjorde. Så klarnet det opp og vi gikk på stranden. Så gikk de tilbake til leiligheten, og jeg fulgte fremdeles med, jeg tenkte det kunne jo være fint å se den. Det viste seg å ikke være en leilighet, heller et hus, helt i strandkanten på elven. Stor stue og kjøkken, 4 soverom, brygge og båt. De skulle på båttur, så da tenkte jeg at det var min cue til å dra tilbake til hostellet. Men da sa en av jentene "nei, du må jo bli med på båten, hvis du har lyst da!", noe jeg selvfølgelig hadde. Så da fikk jeg meg båttur og solnedgang på elva. Kjempefint!! Tilbake i huset (som jeg nå velger å kalle det) hoppet vi opp i varmestampen de hadde som var rett ved siden av bassenget! Det viste seg at de hadde reservert et bord på den mest fancye restauranten i Noosa, men det var nok ikke noe problem å få plass til en til! Jeg dro litt på det (tenkte på mitt stakkars backpackerbudsjett...) men kom frem til at dette nok var en once in a lifetime ting, så jeg ble med. Så vi stelte oss, siden jeg ikke hadde med meg annet enn det jeg gikk og stod i var jentene kjempegreie og lot meg låne kjole osv, og så spaserte vi til restauranten. Maten var utsøkt! Til forrett hadde jeg chilli-kjempereker, og til hovedrett en kjent australsk ferskvannsfisk. Dessert var det rett og slett ikke plass til! Så desidert en minneverdig kveld! :)
large_559898_101..51108_n.jpglarge_IMG_7745.jpglarge_IMG_7775.jpg
Mandag møtte jeg Eirin, ei av de norske jeg var i Sydney med. Veldig koselig! VI fant ut at vi hadde ca de samme planene på vei oppover, noe som betyr at vi nok reiser litt sammen på buss og sånn, selv om vi har bestilt forskjellige turer. Det er jeg i grunnen veldig fornøyd med. Men det skal sies at det er veldig rart å snakke så mye norsk igjen! Vi snakket om knallfargede sko og at hun haddde kjøpt noen med bare striper i knallfarger i stedet for hele skoen og jeg klarer å si "Ja, de er jo litt med subtile" da jeg tenker engelsk: subtle, i stedet for det mer vanlige norske ordet: diskré... Jaja.
Tirsdag gikk Eirin og meg tur i nasjonalparken og hang litt på stranden før vi gikk tilbake til vært vårt hostell. Vi startet nokså tidlig på turen for at det ikke skulle bli så varmt, men rimelig kjapt begynte vi å svette. På stranden har surfeklubben temperaturen, hele 34 grader, så da var det ikke så rart. Vannet var 24 grader, så ikke så galt det heller. large_IMG_7725.jpgPå hostellet tilbragte jeg en rolig kveld og en tidlig natt, fordi jeg faktisk har klart å bli forkjølet, noe jeg selv regner for å være en stor bragd! Så jeg sov med Ulvangsokker og skjerf. Neste morgen, altså i dag var det bare å pakke og å sette seg på bussen nordover. Der venter i første omgang tur til Fraser Island og Dolphin Cruise.
Spennende :)

Skrevet av ekjetsa 17:38 Arkivert i Australia Tagged sunsets_and_sunrises fraser_island folk varme vær dolphin_cruise språk Kommentarer (0)

Such a beauiful day

The Ryan Family

rain 28 °C

Turen til Toowomba på bussen gikk rimelig fort. På bussholdeplassen traff jeg Barbara og de to døtrene hennes Megan og Ellyn (ja, det ble til tider nokså forvirrende). Vi kjørte til huset deres som lå ca 30 minutters kjøretur unna. Huset først: det var nybygd. Stue og kjøkken sammenhengende, med en hel glassvegg med utsikt over dalen, kjempefint! Jeg fikk eget rom med dobbelseng og bad (luksus!). Huset brukte solcelleenergi og regnvann, men hadde en reaktor i tilfelle solenergien ikke var nok. Familien bestod av de tre som møtte meg på holdeplassen + faren, to hester, to hunder og en katt. Jeg ble i grunnen veldig bortskjemt når det gjalt mat og privatliv.
Første dagen gjorde jeg ikke så mye, men hjalp til der jeg kunne. Jeg regnet med å gjøre mer arbeid de andre dagene, men det viste seg at det ikke ble så mye av det. Jeg gikk tur med hundene, luket og gjorde annet husarbeid. Dag to hadde faren i huset, Dave, noen ærender i byen, så han tok meg med på sightseeing. large_IMG_7599.jpg
En kveld var det bursdagsselskap til en av naboene der jeg fikk treffe litt lokale. De hadde laget et stort bål og grillet et stort stykke gris og ku. Jeg tok selvfølgelige ikke med meg kameraet, så kan ikke vise noen bilder...
På mandagen kom ei fransk som var hjelpelærer på skolen jentene gikk på, så vi var to halvvoksne i huset. Vi to gikk tur med hundene en dag, og ble jaget av kuene som gikk og beitet. Da vi gikk forbi stod de og stirret, og de begynte å følge etter oss da vi hadde passert... large_IMG_7668.jpglarge_IMG_7669.jpg
Igjen tok Dave oss med på tur, denne gangen til Bunya National Park. Her så vi masse wallabyer med unge, men selvfølgelig klarte jeg ikke å få et bilde når hodet var ute, en ser bare en massiv mage. Men det var en kjempefin tur! Så var det slik at jeg hadde planlagt å møte Kirstin i Noosa siden hun skulle dit i påsken. Det betydde at jeg bare hadde en uke med familien, men jeg skulle gjerne vært lenger! Jeg hadde tenkt å ta bussen til Noosa, noe som ville betydd en hel dag med reising for min del. Men familien bestemte seg rett og slett for å ta en dagstur til Noosa på torsdagen, og dermed slippe meg av på veien :) Luksus det og! large_IMG_7653.jpglarge_IMG_7630.jpg

Tiden med familien lærte meg en del ting:

• Hvor fantastisk åpne australienerne faktisk er, det er ikke overalt du føler deg som en del av familien i løpet av en uke.
  • At selv om det var fint å være med en familie savnet jeg delvis backpackermiljøet og friheten som følger med.
  • Hvor stort Australia faktisk er. Selv om barna hadde masse landskap rundt seg var de veldig isolert og måtte bli kjørt overalt, selv til busstoppet til skolebussen fordi det rett og slett var for langt å gå. De måtte også bli kjørt og hentet til alle venner, fritidsaktiviteter, osv, osv.
  • Jeg må bo med havet. Det var kjempefint der de bodde, men bare skog og hei på alle kanter! Da vi kom til Noosa var det godt å se havet igjen.

Skrevet av ekjetsa 15:37 Arkivert i Australia Tagged animals folk dyr kjøring kenguru toowoomba Kommentarer (0)

Get on your dancing shoes

Byron Bay & Brisbane

Det var trist å si ha det til Yamba og folkene der, men det var på tide å dra videre. Jeg er allerede over halvveis i tiden jeg har i Australia. Så jeg hoppet på bussen til Byron Bay og kom til hostellet. Det var i grunnen rimelig fint, med et fint uteområde med piknikkbenker og grill. Overraskelsen var da jeg skulle lage lunsj og jeg måtte betale depositum for å få bestikk og tallerkener. Dagen ble stort sett brukt i handlegaten, siden det ikke er mye shopping å snakke om i Yamba. Det resulterte i ny bikini (hurra! det trengtes!!), en ny topp og nye øredobber. Da hadde jeg brukt nok penger på nye ting jeg atpåtil må drasse med meg videre. Dagen etter bestemte jeg meg for å leie et surfebrett, men det var skikkelig dårlig, bølgene var heller ikke mye å skryte av, og jeg var for bortskjemt med å surfe i Yamba der ingen sloss om bølgene. Så det endte med at jeg sovnet på stranden, og det var det. Jeg traff noen norske jenter som jeg gikk på stranden med lørdagen. Det var ikke supervarmt, så jeg gikk fra dem og gikk "the lighthouse walk" som tok et par timer. Mye opp og ned, men nå kan jeg si at jeg har vært på det mest østlige stedet i Australia. Utsikten var til tider svært fin. Ellers skjedde ikke så mye, bortsett fra å gå ut om kveldene. To av kveldene støtte jeg på gamle Yamba-kjenninger, svært hyggelig i grunnen.

Surfere i The Pass: large_IMG_7473.jpg
På "The Light House Walk": large_IMG_7485.jpglarge_IMG_7487.jpglarge_IMG_7492.jpg

Søndag morgen karet jeg meg opp kl 0650 for å rekke bussen til Brisbane der jeg hadde avtalt å møte Jon Kristian og Philip, to jeg kjenner fra skole hjemme. De er på jorda rundt reise og skal bare stoppe i Australia i 3 uker. Vi spiste lunsj sammen og vandret rundt i byen før jeg fulgte dem til campervanen deres og jeg gikk til hostellet. large_IMG_7511.jpg
Hostellet var aqua-farget og veldig lett å se. Det hadde fin takterasse og uteområde, men også her måtte jeg "leie" bestikk. Selv om hostellet var rent og fint er det allikevel min dårligste hostellopplevelse til nå: jeg var i et 12-sengs rom. Det var alltid noen som snorket. Enten kom folk sent inn eller så var alarmene på i 6-tiden fordi andre skulle på jobb, og døren knirket. I tillegg hadde putene et slags plastikktrekk som gjorde at de bråkte og var harde og madrassen var så tynn at jeg kjente spilene under. Men jeg overlevde. Så har jeg funnet ut at Brisbane er en veldig kjedelig by. Mandagen gikk jeg mer rundt i byen, så South Bank der de har bygget en kunstig strand og lagune. I grunnen er det veldig bra gjort, mye bedre enn bystranda i Kristiansand!
large_IMG_7520.jpgDe har også Queen Street som hovedshoppinggate, og den har det klart å gjøre om til et "kjøpesenter" som også er det de burde gjøre med Markens. Jeg kom meg inn på Queensland Museum, som hadde flere interessante utstillinger om Queensland, aboriginere og havskilpadder og krokodiller. Jeg glemte Lonely Planet-guiden min i Coffs Harbour men har ikke trengt ny før jeg begynte å reise. I Brisbane fant jeg ut at en ny kostet en svimlende sum av $ 50, dagsbudsjettet mitt. Men tilfedigvis snublet jeg over en bruktbokhandel der jeg fikk en for $ 16,50. Godt kjøp! Men den er stor å tung å drasse rundt på. Tirsdagen tok jeg turen til Mt. Coot-tha, en 25-minutters busstur fra Brisbane sentrum med flott utsikt over hele byen og på fine dager (som dagen jeg tok turen) kan en se til sjøen og øyene utenfor. Det er en nasjonalpark (som det meste bushområde i Australia) og jeg gikk en tur som visstnok skulle ta meg forbi aboriginsk kunst og en foss. Selvfølgelig jobbet de på stien, så skiltet sier No entry for you own safety, noe jeg ikke brydde meg så mye om. Kunsten var fin nok den, men noen foss så jeg derimot ikke. large_IMG_7525.jpglarge_IMG_7560.jpglarge_Mt__Coot-tha.jpg
Ellers et skilt i elven jeg kom over når jeg vandret i byen. Det står "No Standing" på det. Syntes selv det var nokså logisk...

Onsdag var siste dag i Brisbane, og godt var det for jeg visste ikke hva mer jeg kunne gjøre. Jeg avtalte å møte en engelsk fyr jeg møtte på surf camp og tilfeldigvis kom borti i Brisbane igjen til lunsj. Så om morgenen trasket jeg ned til China town. Den var virkelig ikke noe å se. Jeg fant en Starbucks og satt der i en time og leste. Så spiste vi lunsj på en irsk pub og trasket litt mer rundt i byen i et par timer. Tror også jeg begynner å bli rimelig bortskjemt på vær. Jeg gikk i byen og det nærmet seg kvelden og jeg syntes det begynte å bli litt vel kjølig, jeg burde hatt med meg genser. Så ser jeg opp på en tavle over et apotek som viser temperaturen: 24 grader. Jaja, sånn kan det gå. Beveger meg heldigvis nordover, så forflytter meg med varmen!

I dag tok jeg bussen til Toowoomba, familien er kjempehyggelig, men det får dere heller høre mer om siden :)

Skrevet av ekjetsa 03:27 Arkivert i Australia Tagged beaches parties sightseeing brisbane byron_bay folk Kommentarer (1)

Let the Sun Shine On Your Face

Don't let your life go to waste

rain 22 °C

I skrivende stund sitter jeg på Greyhound-bussen på vei til Byron Bay. Etter flere utsettelser på avreisen fra Yamba, er det på tide å komme seg videre. Noe som hjelper er at jeg har planer i Brisbane. To fra Norge jeg kjenner skal være der lørdag og søndag, så jeg har tenkt å møte dem der. Også, broren til Justine som jeg traff i Sydney befinner seg i Brisbane, så kanskje jeg kan møte ham også etter 11 år? Neste torsdag går turen videre til et lite sted som heter Toowoomba. Der skal jeg hjelpe til i en familie som har en går og et "animal sanctuary" - tror jeg, husker ikke helt. De virket i hvert fall veldig koselige og de har hest, noe som betyr at jeg kanskje får ridd litt! Når jeg forteller australiere at jeg skal dit rynker de på nesen og spør hvorfor jeg gidder å dra dit? Svaret er i grunnen at det blir en ny opplevelse å dra opp i fjellene i Australia, og se litt ekte outback-liv. Til nå har jeg jo bare holdt meg langs kysten. Jeg gleder meg :) Dette betyr også at jeg faktisk har planer 2 uker frem i tid! Det må jo bli en første. Jeg tar så bussen tilbake til Brisbane, og rett videre til Noosa, der jeg forhåpentligvis treffer Kirstin (skal presentere henne senere... )

Det var rart å pakke sammen alle sakene sine etter 5 uker på samme sted. Det blir som et hjem: jeg kjente folkene, familien som drev det og hostellet i seg selv. Ingen trodde jeg noengang ville komme meg derfra og spår at jeg kommer tilbake om en uke :P Jeg skulle ønske, og jeg vet det er mulig, men jeg må jo være fornuftig også, jeg har jo faktisk reist rundt halve jordkloden for å komme hit! Men det er mange ting jeg kommer til å savne:

• At alle ting er supernærme. Det er bare å gå 5 min i alle retninger for å komme til en strand, hostellet var rett på hovedgaten så supersentralt.
  • "The Good Surf", noe som vil si bra bølger, lite folk, med andre ord gode surfeforhold, spesielt for begynnere. Jeg regner med at andre steder (f.eks. Byron) vil det være helt tettpakket med folk, og ikke noe kult å prøve seg.
  • Shane (eierens) stemme på interkommen om morgenen: "Good moooorning backpackers, it's tour time. Get you butts downstairs".
  • Å bake cereal bars med Kirstin - og å spise dem etterpå.
  • Omganger med scrabble på takterrasen.
  • Tapasbaren. Det var underholdene og kollegene veldig greie.
  • Den nesten daglige timen med yoga

Når en befinner seg på samme plassen en stund går dagene i ett og det er ikke mye nytt å fortelle av den enkle grunn at det ikke har skjedd noe nytt og spennende, men mer bare det jeg har fortalt før. Jeg trives usedvanlig godt i Yamba, det er rart med det. Jeg hadde en "meltdown" etter ca. 2 uker der jeg bare tenkte at jeg måtte komme meg vekk herfra, det er for stille og jeg sløser bort dagene jeg har i Australia. Av en eller annen grunn forandret det seg. Jeg kom inn i den trege rytmen byen har, jeg ble godt kjent med andre på hostellet som også bor her en lang stund. Og det må nesten være noe spesielt her. Jasmin, sveitsisk var her i en uke men ville bli lenger. Så hun kansellerte hele turen til Uluru/Ayers Rock for å bli lengre. Så dro hun en onsdag for å dra ned til Melbourne og gjøre great ocean road og sånn, men syntes det var så kaldt og trist der nede at hun var tilbake i Yamba tirsdagen! Ellers får jeg nesten presentere folkene litt, selv om det er litt random:

Kirsten er fra San Fransico. Hun er mekanisk ingeniør og veldig grei. Vi likner på mange måter veldig mye. Etter en uke her flyttet jeg inn på samme rom som henne og vi ender opp med å gjøre veldig mye sammen. Hun surfer mye og har jobb på en liten café borti gaten.

Vi gjør mye sammen med Joe, som kommer fra Canada. Vi tre utgjør vasketeamet. Han er veldig flink til å surfe og driver også med klatring. Han har som mål å bli omtalt i bloggene til de han kjenner, så nå har han jo klart det med min også. Kirstin og Joe er alltid i en eller annen slags diskusjon, noe som til tider kan gjøre dagene interessante, men de er som oftest gode venner.

Brittany og Bryan: Hun fra Canada og han fra Holland. De møttes her og reiser sammen. Veldig gøy par, vi spiller mye Scrabble sammen. Rundt dem er det alltid noe som skjer.

Fabian: Eldre fyr fra Sveits. Er i Yamba hovedsakelig for surfingen. Er veldig sporty, og er med på yogaen.

Nadin: en svensk pommy (navnet australierne har på briter). Hun har nemlig veldig britisk aksent og har studert der. Hun tar over vaskejobben min.

Malin: Finsk, snakker svensk og har jobbet i Norge. I Yamba hovedsakelig for å surfe også, men har skadet ryggen så hun har måttet ta det rolig et par uker.

Erik og Markus: to svenske gutter som også bare hadde booket et par netter i Yamba men som nå har vært der i snart 4 uker.

Hostellet jeg bor på er helt familiedrevet. Helt siden Shane far 16 hadde han lyst til å starte en "backpackers" i Yamba. Da han var i midten av 30-årene gikk drømmen i oppfyllelse. Han gikk til foreldrene sine og spurte om de ville være med på det. Det endte med at 3 familier solgte husene sine for å bygge hostellet. I det daglige er det to av brødrene, Shane og Justin, og konene deres som driver det. Den tredje broren, Luke, reiser rundt og spiller golf, men kommer tilbake og hjelper til. Foreldrene har ansvar for rengjøring og vedlikehold. Bestemoren kommer inn og vasker laken og putetrekk. I tillegg kommer oss reisende som hjelper til så godt vi kan. Men det faktum at en hel familie jobber på dette stedet er med på å gi det dets sjarm og personlighet.

Forrige mandag kom Alex, ei av de spanske jentene jeg traff i Coffs Harbour på besøk. Vi surfet, spiste og snakket, mye hadde skjedd de siste 5 ukene vi ikke hadde sett hverandre. Det er rart å treffe sånne folk igjen. En blir så kjent på et sted, utveklser nummer og mailadresse, men en har i grunnen ikke noen tanke om å treffe dem igjen, for en reiser kanskje i forskjellige retninger og alt sånn. Så det var veldig moro å se henne igjen.

Jeg har tidligere fortalt om spisevanene mine, at det går mye i havregrøt og grønnsaker med ris eller pasta. I går så menyen helt annerledes ut.
Frokost: Kirstin og meg lagde kokospannekaker! Med honning og banan. Supergodt!
Lunsj: Kirstin og meg delte en nachostallerken nede i baren/cafeen/restauranten på hostellet.
Middag: Sjefen min på tapasbaren sa jeg kunne ta med en venn og komme på avskjedsmiddag en kveld. Det gjorde Kirstin og meg i går. Da snakker vi kylling, lam, mini-blekksprut, poteter, brød, dessert, sangria! La oss bare si at vi fikk et minst 100-dollars måltid til 10 dollar hver (det ga vi i tips...). Så jeg må jo ha vært en ålreit servitør. Under er bildet av stedet, sjefen min og de to på kjøkkenet.

Som sagt er Yamba et bra surfested, og selv prosurfere kommer hit. I går satt jeg en time på en benk og så på. Noen av dem er bare helt utrolige!

I natt var jeg på premieren til The Hunger Games på den lille kinoen i Yamba. Det er et veldig nostalgisk sted med slitte stolputer og gammel lukt, men med veldig god popkorn og veldig koselig. Filmen var middelmådig, men OK å ha fått med seg.

Selv om jeg måtte flytte på meg regner jeg med flere gode opplevelser kommer. Det eneste å passe på er tornadoer og sånn nord mot Cairns, jeg har jo ikke lyst til å bli stuck med det, noe som vil si oversvømmelser, kansellerte busser og ikke fint vær! À propos det, så har ikke været vært mye å skryte av i det siste. Mye overskyet og litt regn men fremdeles varmt. Jeg har flere ganger gjort feilen å se ut av vinduet, se skyene og konkludere med bukser siden det selvfølgelig burde være kaldere når det er overskyet. Slik er det selvfølgelig ikke, jeg går rundt i shorts og singlet uansett vær.

Skrevet av ekjetsa 17:41 Arkivert i Australia Tagged reise byron_bay yamba været besøk mennesker Kommentarer (0)

I believe it's getting better

No, I can't complain

overcast 20 °C

Da var det igjen på tide med en liten recap. Jeg er fremdeles i Yamba etter 2 og en halv uke. Egentlig hadde jeg tenkt å dra på mandag eller tirsdag fordi jeg syntes 4 uker et sted var nokså mye med tanke på at jeg bare har 4 måneder i Australia, men så kom jeg frem til at jeg faktisk har jobb her og at det ikke skader å jobbe en uke til for å spare opp litt mer. I tillegg er det ikke supermasse å finne på her, så jeg har hatt et par dager jeg har rett og slett kjedet meg litt. Men så fant jeg ut at det var lurt å melde meg på aktivitetene hostellet arrangerte, så sist uke har jeg gjort "lawn-bowling" som er en veldig kjent sport her. Kan minne litt om curling, bare ikke på is. Det er to lag, en liten ball på andre siden av gressbanen, så er det om å gjøre å trille kuler for å komme nærmest den første ballen. Men det er ikke så lett som det høres ut, for kulene har en vekt i seg, så den triller til den ene siden!
Høydepunktet var desidert "yacht-racing" på onsdag. En som eier en seilbåt tar backpackere med seg hver onsdag for å seile. Det er et løp med andre seilbåter også, opp elven. Vi kom sist... Men det var verdt det. Etterpå dro vi ut å åpent hav og jeg styrte. Det var fantastisk, spesielt når en delfin hoppet ut av en bølge rett under båten.

Jeg har endelig kommet meg ned til golfbanen og sett mine første ville kenguruer. Selv om de ikke virker veldig ville når de holder til på en golfbane..

Noen hadde glemt igjen en neglelakk på rommet sitt, så for tiden er mine tær neon-rosa. Litt uvanlig, ja, men jeg begynner å venne meg til det :P
På stranden er det masse små krabber:

Ellers skjer det ikke så mye, det er ikke mye mer å fortelle, men bare spør hvis dere lurer på noe :)

Untill next time...

Skrevet av ekjetsa 14:35 Arkivert i Australia Tagged beaches sailing bowling jobb kenguru Kommentarer (0)

(Innlegg 11 - 15 av 32) « Side 1 2 [3] 4 5 6 7 »