Somewhere, beyond the sea

Soling, strandfest, soling, dykking!

Aller først en liten gåte: hvor mange thaier må til for å tørke støv av et lite, rundt bord?

Vi kom til Ko Phangan for en grunn, og det er det såkalte Full Moon Party som går av stabelen en gang i måneden når (som dere sikkert skjønte) det er fullmåne. Dette trekker til seg backpackere fra hele Thailand, alle vi tidligere hadde snakket med skulle dit. Selvfølgelig klarte Astri å meg å bestille hotell som lå på den andre siden av øya, og først var vi veldig sinte på oss selv for det. Stranden het Hat Yao, var i grunnen veldig fin, men ikke det vi hadde tenkt oss. Etter en god natts søvn så vi derimot lysere på det. Vi hadde inkludert frokost og solselnger til disposisjon hele dagen og et fint, stort basseng.
Dessuten var det bare kjempedeilig å ligge i solen uten å gjøre noe etter de aktive dagene våre. En av dagene leide vi scooter (og overlevde!) så vi fikk se litt mer av øyen. På kveldene spiste vi på restaurant rett i strandkanten med lyn og torden på alle kanter men ikke regn. Veldig spesielt og stemningsfult.
Så kommer svaret på gåten, og dette observerte vi mens vi lå på solsengene våre. Svar: 5, selvfølgelig. En som holder bordet opp, en som støtter bordet, en som børster bordet med en fjærting, en som polerer det med et håndkle og en som bare står og ser på! Haha. Vi kom oss til strandfesten, og det var supert. Masse, masse mennesker samlet på en strand. Og vi kom oss også helskinnet tilbake til hotellet og kom frem til at lokasjonen egentlig ikke var så dum, det hadde vært litt slitsomt å bo mitt i galskapen. En dag vi skulle bade i sjøen var det langgrunt, og selvfølgelig klarte Astri å trykke på noe. Det ble et dypt sår under foten og det bødde som bare det. Vi kom oss til resepsjonen og spurte etter plaster og de kom med et helt førstehjelpsskrin og store flasker med et eller annet. Jeg trodde kanskje disse hadde litt peiling, men jeg skjønte fort at det var meningen at jeg skulle gjøre noe med det. Så jeg renset såret, tok på noe greier og så plaster. Tenk det! Etter 5 netter på Ko Phangan satte vi nesen sørover igjen mot Ko Samui som vi hadde skippet for å rekke Full Moon Party. Her bodde vi også på en litt roligere strand. Vi bodde rett med to steiner som ble kalt Grandma and Grandpa rock, men vi skjønte ikke helt hvordan de var så kjente.

Første dagen gikk vi på oppdagelsestur på steinene, det begynte å regne, det ble glatt. Jeg fikk et sår under storetåen, Astri mistet fotfeste, rusjet ned i vannet og skrapte opp tommel og under føttene. Igjen måtte jeg til som renser og plasterpåsetter på noen nokså ekle kjøttsår. Her var det også greit, men for meg minnet det litt for mye om Phuket, det var litt vel turistete, noe jeg tror skylles flyplassen på øya som gjør den veldig lett tilgjengelig. Vi bestemte oss derfor for at to netter var nok og dro forbi Ko Phangan igjen og til Ko Tao, et sted som er veldig kjent for å dykke. Planen var i grunnen å bare ligge på stranden igjen, men jeg ble overtalt til å ta et dykkerkurs, og det har jeg ikke angret på! Nå er jeg nemlig kvalifisert dykker, advanced dykker (dvs. ned til 30 meter), og det er helt fantastisk. De to første dykkene så vi fisker som var veldig sjeldne og som mange gode dykkere ikke hadde sett. Her bor vi også på et mer backpackersted, så det er masse mennesker og vi har det veldig fint :) I tillegg bor det en veldig søt og feit hund her som heter Sausage.
Og så er det veldig idyllisk her:

Skrevet av ekjetsa 03:15 Arkivert i Thailand Tagged beaches diving folk full_moon_party været ko_tao soling