Like the beaches in the movies...

I Phuket hadde vi egentlig bare tre rolige dager. Vi lå en del på stranden. Været var så som så, med sol og regn, men når en regnbyge kom, samlet vi sammen tingene våre, la dem under en solseng og løp ut i bølgene. Vi tok morgenferjen til Ko Phi Phi. Vi likte Phi Phi med en gang. Helt fra vi ankom kaien og gikk gjennom gatene (som var gågater = 0 biler og tuk tuk-er!) Hotellet var kjempefint, vi hadde den utsikten over stranda og havet.
Da vi kom bestemte vi oss for å gå opp til utsiktspunktet. Det var en bratt trapp oppover, og vi møtte aper på veien.
På toppen bestemte vi oss for å gå enda lenger og over på den andre siden av øyen til noen andre, roligere strender. Da vi hadde gått til neste strand igjen skulle vi krysse over øyen, men vi ble advart mot det av et engelsk par som nettopp hadde gått der og blitt spist levende av mygg. Vi var så heldige å kunne få ta taxibåt tilbake sammen med dem, På veien så vi delfiner :)

Til dag to hadde vi egentlig bestilt en dagstur på båt rundt til naboøyen, men selvfølgelig ble den avlyst på grunn av store bølger. Vi tok en heller rolig dag på stranden, men fordi det var overskyet ble jeg nokså rastløs. Det problemet løste vi med å leie kayak og padle rundt en kant til en annen strand som het Monkey Beach. LItt misledende navn, for vi så ingen apekatter... Men stranden var kjempefin! Desverre hadde vi ikke tatt med oss kameraet på padletur...

Dag tre skinte solen fantastisk og vi var klare for båttur! Vi ble kjent med et par kanadiere som vi var sammen med. Første stopp var Maya Bay som ble kjent gjennom filmen "The Beach" som verken meg eller Astri hadde sett, men stranda var kjent, så why not? Stranda var uansett kjempefin. Men for å komme dit måtte vi svømme et stykke før vi klatret på land og gikk i et par minutter, så jeg hadde ikke med kameraet. Det hadde kanadierne og de har sagt de skal sende meg bildene, men foreløpig har jeg ikke fått dem... Så gikk turen til et snorklested. Det var mye av det samme som i Australia. Jeg synes revet i Australia var finere, men her var fiskene gøyere. Vi kjørte forbi et hull i fjellet som de kalte "Viking Cave", selv om jeg ikke var klar over at vikingene kom helt til Asia?? men kanskje det vare er et navn...
Så gikk turen til Bamboo Island, et sted som også i grunnen bare var en fin strand.
Vi stoppet ved enda en Monkey Beach, og her så vi faktisk en ape langt borte. Siden det var sol hele dagen ble vi (les Astri) nokså solbrente. Jeg hadde heldigvis grunnlag fra Australia, så det gikk rimelig greit. Astri ble det en kaller lobster! Dette bilde tok jeg egentlig bare med fordi jeg var brunere enn de to andre :P
Og så var det en liten solnedgang:

Morgenen etter tok vi ferja til Ao Nang, et sted jeg hadde fått anbefalt av Eirin. Stedet var kjempefint det og, men nå begynte vi å bli litt slitne av reisingen. Men vi bestilte allikevel turer til de neste dagene. Dette sto på programmet:

Elefanttur: Vi kom frem til at dette var et must. Problemet var bare at vi var de eneste på turen og elefanten var lite villig til å gå. Så vi satt der med litt angst og var egentlig ikke helt fornøyde.
Men turen sluttet omsider, vi fikk mate elefanten og alt var bra.
Så tok de oss med til Tiger Temple. Først skjønte vi ikke helt hva som var så spesielt med stedet for de holdt på å bygge tempelet. large_IMG_8905.jpg
Men så gikk vi litt videre og kom over dette skiltet:

Selvfølgelig tok vi utfordringen! Men det skal sies, det er de lengste trappene jeg har gått og jeg tror aldri jeg har vært så svett i hele mitt liv! Heldigvis var det fin utsikt på toppen, og en Buddhastatue.
large_IMG_8915.jpglarge_IMG_8918.jpglarge_IMG_8920.jpglarge_IMG_8929.jpglarge_IMG_8933.jpglarge_IMG_8944.jpg

Slitne returnerte vi til hotellrommet helt til klokken 5 når matlaging sto for tur! Det var hjemme hos en dame som lærte oss å lage Pad Thai, suppe, vårruller, mango w/sticky rice og curry. En flott opplevelse.

Trøtte og (veldig) mette la vi oss for så å stå opp tidlig til en ny båttur. Denne gangen gikk turen til James Bond Island som det nå er omdøpt etter den var med i The Man With the Golden Gun, en film som vi heller ikke hadde sett. Det var i grunnen en veldig liten øy, men det var jo greit å ha sett den og.
Så fikk vi en liten båttur i området fordi det er en nasjonalpark med masse fjell og mangrover.
Vi spiste lunsj i en liten fiskelandsby som bokstavlig talt er på vann, før turen gikk til Monkey Temple og så hjem.
Neste morgen måtte vi opp kl 05.30 (!!) for å ta buss og ferje videre til Ko Phangan hvor vi skal være i 5 netter. Endelig har vi tid til å slappe av litt!!! Så i dag har vi bare lugget på solsenger, svømt i bassenget og litt i sjøen og gjort minst mulig. Så får vi håpe vi får litt krefter igjen til resten av turen ;) Vi koser oss uansett kjempemasse!

Så har det gått opp for meg at det er 2 uker til jeg er hjemme. Uvirkelig...