One night in Bangkok...

...eller 3

overcast 28 °C

De siste dagene i Cairns ble tilbragt stille og rolig. 17. mai var jeg på sjøkayaktur på Fitzroy Island utenfor Cairns. Det var egentlig ikke planen, men som en backpacker har en ikke helt greie på dagene, og jeg tenkte bare at torsdag var en fin dag å gjøre det på. Fredag skulle jeg ta kveldsfly til Sydney og derfra videre til Bangkok på lørdagen. For å få fredagen til å gå gikk jeg på kino. Da jeg gikk derfra var jeg spent, men på samme tid litt trist for jeg det betydde at det australske eventyret var over.

Etter en rimelig smertefri flytur møtte jeg Astri i Bangkok! :) Godt gjensyn. Vi tok taxi direkte til hotellet som lå mitt i Khoa San Road, som er backpackerhjertet i Bangkok. Etter en billig middag, siden begge var kjempesultne, var det marked i gata som sto for tur. Og for å si det sånn, det ble litt shopping. Etter 4 måneder med ingenting var det deilig å slippe seg litt løs, prutte, og endelig ha noen nye t-skjorter. Som Lonely Planet guiden sa: det er godt med billige markeder når en innser at alt en hadde pakket med seg ikke passet til det varme fuktige været som er i Thailand. Så sant, så sant. Vi gikk relativt tidlig til sengs, siden begge hadde jetlag på hver sin måte, men det resulterte i at vi sto opp kl 6 neste dag! Turen gikk til Chatuchak week-end market. Men nå var vi litt mer fornuftige. Det var varmt, så vi gikk til et shoppingsenter i stedet, og der er jeg nokså sikker på at jeg var med Eirill og så Nemo for x antall år siden :)
Bangkok trafikk med fargerike taxier:
Ettermiddagen gikk vi til bassenget på taket på hotellet og slappet av, før ny vandring i gatene rundt hotellet. Vi gikk forbi mange massasjestedet og det fristet veldig men vi kom frem til at det hadde de andre steder og. Det jeg derimot gjorde var å stikke beina nede i en boks med hudspisende fisk. Etter måneder med reising er nemlig beina mine nokså ekle, så at fisken spiste den døde huden ble fra min side mottat med takk. Etter ubehag de to første minuttene (det kilte og føltes veldig ekkelt) gikk det over. Astri hadde problemer med å se på, men fikk i hvert fall tatt et bilde :P

Mandag var sight-seeing dag! Vi gikk til Grand Palace og ble nesten lurt av 3 personer som sa at det var stengt og ville ha oss med på tuk tuk tur i stedet. Heldigvis har begge to vettet i behold og har reist litt før så vi gikk til inngangen likevel og selvfølgelig var det åpent. For å vise respekt måtte vi kle på oss bukser og genser og det var i hvert fall ikke kaldt! Husene var flotte, templene glinset i gull og vi fikk en god innføring i en annen kultur.
The Reclining Buddha:
Et tempel fungerte også som en skole i å reparere gamle bilder og statuer:
Utpå ettermiddagen fant vi ut at vi bare hadde en natt til i Bangkok før vi skulle videre, men vi hadde ikke snakket noe om hvor vi skulle! Så etter litt blaing i guiden bestemte vi oss for Khao San National Park. Vi kunne heldigvis ta et nattog, siden strekningen skulle ta hele 12 timer. Og dette nattoget er noe ac det skjønneste, når kondoktøren kom og gjorde alle stolene om til senger. Det var veldig agréable, som en ville sagt på fransk, og fordi vi faktisk kunne sove gikk turen veldig fort :)

Mens vi gikk rundt i Bangkok kom vi over et annet barndomsminne grønn fanta. Jeg husker denne som den beste brusen jeg noengang hadde smakt, og for å si det sånn, det skuffet ikke denne gangen heller.

En annen ting folk har kommentert på. Jeg har jo fått litt farge etter 4 måneder i Australia (det skulle jo faktisk bare mangle), mens Astri har tilbragt vinteren i Norge. Flere stykk har kommentert på at Astri er hvit, mens jeg er rød eller solbrent, ikke brun. Også en kulturforskjell, de mener det som et komplement til Astri og forteller meg at jeg har vært for mye i solen :P Men det er jo disse forskjellene som gjør et land som dette spennende å reise i.