All by myself...

Cairns er i grunnen en nokså kjedelig og enkel by. Ca på størrelse med Kristiansand har de en lagune i midten siden det ikke er særlig lurt å svømme i havet. Da jeg gikk tur langs The Esplanade (strandpromenaden) støtte jeg på skiltet her: large_IMG_8174.jpg

De har også utrolig mange flaggermus! Jeg trodde først det var en flokk fugler, men det var ikke så... large_IMG_8168.jpg

Jeg dro fra Cairns onsdag morgen og kom frem til Port Douglas om formiddagen. Jeg var glad for å finne ut at hostellet var fint og hadde et "stort" svømmebasseng og uteplass. Port Douglas var dessuten en fin liten by, passe stor og veldig relaxed. De første dagene gjorde jeg ikke særlig mye, leste, gikk tur langs stranden og dro på sykkeltur med to britiske jenter jeg ble kjent med. Eirin skulle komme på mandagen.
Søndag var det en fransk på rommet som hadde leid bil og spurte om jeg ville bli med på biltur til Cape Tribulation, noe jeg sa ja til. Vi dro først til Mossman Gorge, en del av Daintree regnskogen som regnes for å være den eldste regnskogen i verden. Det var en elv der det var mulig å bade i.
Mandag kom Eirin. Hun hadde med seg to andre norske hun hadde blitt kjent med i Cairns. Turen gikk til stranden der jeg oppdaget at det var 27 grader i vannet!!
Vi booket snorkletur på tirsdagen og jeg hadde mitt introductary dive! Det var helt fantastisk, jeg tror jeg må ta dykkersertifikatet etter det!
Vi koste oss på båten og alt sånn.
Onsdag hadde vi en rolig formiddag, men så ble meg og Eirin med på seiltur - gratis, eller så godt som gratis. Det var noe yachtklubben arrangerte. De tok folk med ut på seiltur og forventet at en kjøpte middag der etterpå.
Torsdag leide vi fire bil og tok igjen turen opp til Cape Tribulation. Jeg likte denne turen bedre enn den forrige, vet ikke helt hvorfor. Jeg lekte litt guide siden jeg allerede hadde vært der. Et av stoppene var på Daintree Ice Cream Factory, og jeg tror aldri jeg har sett så mange adjektiv om en is.
Cape Tribulation skal være et veldig fint sted, kjent som "the place where forrest meets reef", men jeg var ikke superimponert egentlig. I regnskogen her finnes Cassowarys, en fugl i slekt med strutser og med en økseliknende ting på hodet. Da vi kjørte oppover mot Cape Trib var det ørten fareskilt om at de kunne krysse veien, men et var bedre enn de andre: (bildet under er egentlig informasjon om en humpel... ) large_IMG_8288.jpg fant vi jo litt lianer og sånn da, i regnskogen. large_IMG_8319.jpg
Fredag var det klesvaskedag for meg og Eirin mens gutta var på fisketur. Lørdag bar turen tilbake til Cairns igjen der vi tilbrakte helgen og så dro alle fra meg i dag tidlig. Så har jeg bare 5 dager igjen før jeg tar fly igjen. Jeg skal ærlig innrømme at nå er jeg instilt på tilbaketuren og det føles helt greit.