It's like paradise!

overcast 25 °C

På bussen fra Rainbow Beach hoppet Eirin på i Hervey Bay, og sammen tok vi bussen 7 timer nord til Agnes Water/Town of 1770. Disse er "tvillingbyer", dvs at de er veldig nærme hverandre. Town of 1770 befinner seg ytterst på et nes og markerer den andre plassen Kaptein James Cook ankret opp og gikk i land i 1770. Rundt 60 personer bor her. Agnes Water er litt større (populasjon ca 1100) og ligger litt inn i bukta. På grunn av beleilig beliggenhet (mitt mellom Fraser Island og Airlie Beach så en slipper å sitte 16 timer på buss) har stedet blitt et backpackersted med masse aktiviteter å finne på. En kan for eksempel kjøpe en tur med et bittelite fly som tar en med til en liten øy der en overnatter, kayakpadling, og annet. Hovedattraksjonen er det jeg gjorde, en Scooteroo-tur. Faktisk rangert som en av topp 5 aktiviteter å gjøre på østkysten av Australia. Det som foregår er at en møter opp et sted, de gir deg skinnjakke, hjelp, tatoveringer og en motorsykkel (les: scooter/moped)og så tøffer en rundt som en ekte biker i noen timer. Det var kjempekult og absolutt verdt det!large_IMG_7934.jpg Ellers gjorde vi ikke så mye, daffet på strandet, gikk litt tur, og en dag leide vi sykler og syklet ut til tuppen av 1770. large_IMG_7947.jpglarge_IMG_7957.jpglarge_IMG_7954.jpgSå nærmet det seg min seiltur rundt Whitsunday Islands, og jeg satte meg på nattbussen til Airlie Beach. 9 timer, wihoo! Jeg er glad jeg har godt sovehjerte, for jeg fikk noen timers søvn. Men det er rart med det, selv om en får litt søvn den natten er en allikevel ikke uthvilt. Whitsunday Islands er en øygruppe på The Great Barrier Reaf. Den ligger akkurat på grensen til tropene, ved 21 grader sør. Båten jeg skulle seile på het On Ice, er en katamaran og tar 10 personer og skulle ikke dra før kl 4 om ettermiddagen, så jeg hadde en hel dag å slå i hjel tiden. Jeg gjorde det sammen med ei tysk jente jeg satt ved siden av på bussen som skulle på en annen båt, men som også måtte vente. Da klokken endelig nærmet seg 4 gikk jeg til bryggen. Vi ble hentet av mannskapet og vist om bord på båten. Og for en båt! Den var helt super, nett foran som det gikk an å ligge på og alt! Sengen min var i "gangen" og ikke den største så jeg er glad jeg ikke er større enn jeg er, ellers ville det blitt litt trangt, men jeg sov kjempegodt :) Båten: large_IMG_7977.jpg Sengen min: large_IMG_7962.jpgDagen vi satte ut var det ingen vind, så vi tøffet ut med motor. Vi var 9 passasjerer, en skipper og en hjelper. Ikke overraskende var jeg den yngste på båten, jeg var mer forundret over at de fleste andre var par, men når jeg tenkte meg om var det jo litt logisk det og. Det viste seg fort at vi ikke skulle sulte. I 6-tiden fikk vi "snacks", bestående av vårruller. Middag var kylling med salat og pastasalat. Vi la oss rimelig tidlig for å få mest mulig ut av neste dag. Båten satte seg i bevegelse litt før 7 mot Whitehaven Beach, den mest kjente stranden på Whitsunday Islands. Først gikk vi opp til et "lookout point" så vi kunne se stranden fra avstand. På veien kom vi over maur"tuer" og digre edderkopper.large_IMG_7980.jpglarge_IMG_7994.jpglarge_IMG_7983.jpglarge_IMG_7984.jpglarge_IMG_7985.jpglarge_IMG_7988.jpg Så durte vi inn til stranden. De utstyrte oss med "stinger suits" som har til hensikt å beskytte mot brennmaneter, nå har jeg nemlig kommet i slike farvann at de kan være farlige. Ingen ble brent eller noen ting på turen vår. Først padlet vi bortover på digre paddleboards før de slapp oss av på stranden. large_IMG_7999.jpgDen var nesten helt øde og det var fordi nesten ingen båter har lov til å slippe passasjerene sine av der, og jeg var heldig nok til å være på en av dem! Vi var alle triste da matrosen kom for å hente oss tilbake, men nå var det tid for snorkling. Ikke dumt det heller. large_IMG_8002.jpglarge_IMG_8007.jpgVi dro til et rev, og vi var helt alene, og det er første gang jeg har snorklet på den måte. Det var som å være i et akvarium, men masse fargerike fisker som svømte rundt meg. Jeg fikk en følelse av å være i en annen verden, en verden jeg ikke fullt kunne ta del i, bare flyte på overflaten og obervere. large_IMG_8069.jpg
Siste dagen skinte solen atter, og det var klart for ny snorklerunde, denne gangen på et av de mer kjente revene, så vi var ikke alene. Men det gjorde i grunnen ingen ting. VI fikk tid til en snorklerunde til, denne gangen på et rev kjent for at havskilpaddene holder til der. Og sant nok, det tok bare 5 min før vi hadde funnet den første. For noen fantastiske dyr de er! Jeg fulgte en langs hele stranden, der den bare cruiset rundt revene. High-five med en skilpadde: check! Turen var nå nesten over, og vi var alle triste. Det tok tre timer å seile tilbake til havnen, og alle døste i grunnen bare på dekket, ville ikke pakke sammen sakene sine og drøyde det i det lengste å forlate båten. Mange spør meg om jeg vil tilbake til Australia når jeg er ferdig med å reise denne gangen. Jeg svarer vanligvis, jo, jeg tror jo det, men først vil jeg se andre steder, nå har jeg jo sett her! Men det skal sies, den seilturen tar jeg igjen når som helst, gjerne i morgen alt! En av de på båten hadde gjort liknende seilturer 2 ganger før! Så det var min helg, en tur til paradis og tilbake... large_IMG_8073.jpglarge_IMG_8063.jpglarge_IMG_8057.jpg

Skrevet av ekjetsa 01:53 Arkivert i Australia Tagged paradise whitsundays været motosykkel