Get on your dancing shoes

Byron Bay & Brisbane

Det var trist å si ha det til Yamba og folkene der, men det var på tide å dra videre. Jeg er allerede over halvveis i tiden jeg har i Australia. Så jeg hoppet på bussen til Byron Bay og kom til hostellet. Det var i grunnen rimelig fint, med et fint uteområde med piknikkbenker og grill. Overraskelsen var da jeg skulle lage lunsj og jeg måtte betale depositum for å få bestikk og tallerkener. Dagen ble stort sett brukt i handlegaten, siden det ikke er mye shopping å snakke om i Yamba. Det resulterte i ny bikini (hurra! det trengtes!!), en ny topp og nye øredobber. Da hadde jeg brukt nok penger på nye ting jeg atpåtil må drasse med meg videre. Dagen etter bestemte jeg meg for å leie et surfebrett, men det var skikkelig dårlig, bølgene var heller ikke mye å skryte av, og jeg var for bortskjemt med å surfe i Yamba der ingen sloss om bølgene. Så det endte med at jeg sovnet på stranden, og det var det. Jeg traff noen norske jenter som jeg gikk på stranden med lørdagen. Det var ikke supervarmt, så jeg gikk fra dem og gikk "the lighthouse walk" som tok et par timer. Mye opp og ned, men nå kan jeg si at jeg har vært på det mest østlige stedet i Australia. Utsikten var til tider svært fin. Ellers skjedde ikke så mye, bortsett fra å gå ut om kveldene. To av kveldene støtte jeg på gamle Yamba-kjenninger, svært hyggelig i grunnen.

Surfere i The Pass: large_IMG_7473.jpg
På "The Light House Walk": large_IMG_7485.jpglarge_IMG_7487.jpglarge_IMG_7492.jpg

Søndag morgen karet jeg meg opp kl 0650 for å rekke bussen til Brisbane der jeg hadde avtalt å møte Jon Kristian og Philip, to jeg kjenner fra skole hjemme. De er på jorda rundt reise og skal bare stoppe i Australia i 3 uker. Vi spiste lunsj sammen og vandret rundt i byen før jeg fulgte dem til campervanen deres og jeg gikk til hostellet. large_IMG_7511.jpg
Hostellet var aqua-farget og veldig lett å se. Det hadde fin takterasse og uteområde, men også her måtte jeg "leie" bestikk. Selv om hostellet var rent og fint er det allikevel min dårligste hostellopplevelse til nå: jeg var i et 12-sengs rom. Det var alltid noen som snorket. Enten kom folk sent inn eller så var alarmene på i 6-tiden fordi andre skulle på jobb, og døren knirket. I tillegg hadde putene et slags plastikktrekk som gjorde at de bråkte og var harde og madrassen var så tynn at jeg kjente spilene under. Men jeg overlevde. Så har jeg funnet ut at Brisbane er en veldig kjedelig by. Mandagen gikk jeg mer rundt i byen, så South Bank der de har bygget en kunstig strand og lagune. I grunnen er det veldig bra gjort, mye bedre enn bystranda i Kristiansand!
large_IMG_7520.jpgDe har også Queen Street som hovedshoppinggate, og den har det klart å gjøre om til et "kjøpesenter" som også er det de burde gjøre med Markens. Jeg kom meg inn på Queensland Museum, som hadde flere interessante utstillinger om Queensland, aboriginere og havskilpadder og krokodiller. Jeg glemte Lonely Planet-guiden min i Coffs Harbour men har ikke trengt ny før jeg begynte å reise. I Brisbane fant jeg ut at en ny kostet en svimlende sum av $ 50, dagsbudsjettet mitt. Men tilfedigvis snublet jeg over en bruktbokhandel der jeg fikk en for $ 16,50. Godt kjøp! Men den er stor å tung å drasse rundt på. Tirsdagen tok jeg turen til Mt. Coot-tha, en 25-minutters busstur fra Brisbane sentrum med flott utsikt over hele byen og på fine dager (som dagen jeg tok turen) kan en se til sjøen og øyene utenfor. Det er en nasjonalpark (som det meste bushområde i Australia) og jeg gikk en tur som visstnok skulle ta meg forbi aboriginsk kunst og en foss. Selvfølgelig jobbet de på stien, så skiltet sier No entry for you own safety, noe jeg ikke brydde meg så mye om. Kunsten var fin nok den, men noen foss så jeg derimot ikke. large_IMG_7525.jpglarge_IMG_7560.jpglarge_Mt__Coot-tha.jpg
Ellers et skilt i elven jeg kom over når jeg vandret i byen. Det står "No Standing" på det. Syntes selv det var nokså logisk...

Onsdag var siste dag i Brisbane, og godt var det for jeg visste ikke hva mer jeg kunne gjøre. Jeg avtalte å møte en engelsk fyr jeg møtte på surf camp og tilfeldigvis kom borti i Brisbane igjen til lunsj. Så om morgenen trasket jeg ned til China town. Den var virkelig ikke noe å se. Jeg fant en Starbucks og satt der i en time og leste. Så spiste vi lunsj på en irsk pub og trasket litt mer rundt i byen i et par timer. Tror også jeg begynner å bli rimelig bortskjemt på vær. Jeg gikk i byen og det nærmet seg kvelden og jeg syntes det begynte å bli litt vel kjølig, jeg burde hatt med meg genser. Så ser jeg opp på en tavle over et apotek som viser temperaturen: 24 grader. Jaja, sånn kan det gå. Beveger meg heldigvis nordover, så forflytter meg med varmen!

I dag tok jeg bussen til Toowoomba, familien er kjempehyggelig, men det får dere heller høre mer om siden :)

Skrevet av ekjetsa 29.03.2012 03:27 Arkivert i Australia Tagged beaches parties sightseeing brisbane byron_bay folk